Ett företag som erbjuder gratissaker kan faktiskt tjäna mer pengar än de som tar betalt för allting. Det hela handlar om att erbjuda sin kunder det lilla extra för att göra dem lojala.
Det bästa ett företag kan få är lojala kunder. Nöjda kunder kan lockas vidare till ett annat företag, men lojala kunder stannar även om de inte alltid blir 100 % nöjda. Så, satsa alltid på lojalitet.
Uppmuntra era kunder att kontakta er med kritik och beröm. Ge dem chansen att vinna eller få saker genom att delta i undersökningar eller skriva recensioner av era produkter. Om någonting går på tok, gör allt och lite extra för att fixa det. Bjud på en ersättningsvara eller ger dem någonting som kan kompensera för misstaget. Att få någonting gratis kan faktiskt göra en kund lojal eftersom de känner att företaget bryr sig om du är nöjd eller inte.Det kan också handla om att göra tjänster för sina kunder. Löshårsförsäljarna Pozehair har sitt eget knep för att få nöjda kunder. Eftersom en bild på datorn aldrig återvisa färger till hundra procent, kan det vara svårt för deras kunder att avgöra om håret de köper kommer att vara i samma ton som deras eget. För att underlätta kan kan de skicka ut hårprover gratis, som du får låna och sedan skickar tillbaka när du gjort ditt val. På det sättet kan de vara säkra på att kunden blir nöjd.Inom den här gratissfären hittar man även bonustrappor och medlemskap. Många är medlem i flera matvarubutiker eftersom de har chansen att få hem en liten check på 50-500 kronor. I det stora hela spelar den där checken inte så roll, men bara faktumet att du får något gratis för att du är lojal mot butiken, gör att folk fortsätter att visa sina medlemskort i kassorna.